السبت، 18 أكتوبر 2008

عايز تسافر؟؟ طب قولى هاتسافر فين قول ما تتكسفش ...قصدى ماتخافش

2007

هل تحب السفر الى اسرائيل؟ (اوعى تقول ايون)


خير اللهم اجعله خير قريت مقال مجدي مهنا (فى الممنوع) فى جرنان المصرى اليوم بتاريخ8 يونيو 2007 يوم الجمعة

المقال بيقول ايه بقى

علي موقع «بص وطل» الإلكتروني، الذي تشرف عليه الدكتورة آمال أبو الفضل، الأستاذة بجامعة الإسكندرية، طرح هذا السؤال: هل تحب السفر إلي إسرائيل؟..

وكانت إجابات الشباب علي الموقع كالآتي

وليد عمران: بجد عاوز واحد عقلاني يرد علي السؤال ده: مين يحب يسافر إنجلترا؟ أكيد كلكم.. طيب إيه الفرق بينها وبين إسرائيل؟ والله إحنا لو شايفين الخير في بلدنا، ماكناش فكرنا نشتغل في إسرائيل.. وإحنا شايفين كل المسئولين في البلد ماشيين علي حل شعرهم.. اللي عايش في شرم الشيخ.. واللي عنده قصور في ٦ أكتوبر.. وغيره وغيره.
هبهوبة: فعلاً شكل العلم الإسرائيلي مستفز.. ومهما كانت الصعوبات اللي في مصر.. ده لا يبرر أبداً السفر إلي إسرائيل.
نصر: أنا مش مصدق الموضوع ده من أصله.. معقول فيه شباب بيفكر يروح إسرائيل؟
نور حسنين: أنا من المنصورة.. وهي معروفة بكثرة أبنائها اللي بيسافروا لإسرائيل، والغريب أن هؤلاء الشباب عندما يعودون إلي مصر بيشوفوا الويل من مباحث أمن الدولة.. بصراحة مش عارفين مين السبب.. يا تري الحكومة التي قهرت الشباب ودفعته إلي قبول الذل لهذه الدرجة، أم أن الشباب أصبح عندهم هوس بالفلوس وبالحرية الجنسية المباحة في إسرائيل؟ ورأيي أن السلام بيننا وبين إسرائيل هو سلام سياسي فقط.. بمعني سلام قائم علي الورق فقط.
ميجو: بص يا باشا، بجد مش فارقة، وأنا أعرف واحد صاحبي عملها وسافر إلي إسرائيل، بس نعمل إيه، فعلاً إحنا معدش لينا عيش هنا، وعلي فكرة إسرائيل فعلاً تحب المصريين، ولو كان عندهم فرصة عمل لي، مش هتردد لحظة إني أروح هناك، بس علي شرط إني ماخونش بلدي خالص وينسوا إني مصري.
إبراهيم: أيوه عايز أسافر إسرائيل.. البلد بقت زي الزفت.
دكتورة أسنان: أنا مش مستغربة من الموضوع، أنا مستغربة ومذهولة من التعليقات، إزاى الشباب مابقاش همه ومستعد يشتغل في إسرائيل.. خلاص نسيوا التاريخ؟
حسن جاد المولي: الوجود في بلاد الفرنجة ليس بحرام ولا عيب، وغسل الصحون والبلاط ليس عاراً علي صاحبه، ولا يوجد مصري في تل أبيب جاسوس.. أخوك حسن جاد المولي، مصري مقيم في تل أبيب.

أحمد سعيد عبد العزيز: مهما كانت الأوضاع في البلد، فهذا ليس مبرراً للسفر إلي إسرائيل، لأنها العدو الأول للعرب وللمسلمين

مني: أنا عينيه دمعت، أنا عندي أموت في بلدي ولا أكون أميرة في بلد تانية.. بلدك وناسك وأهلك وحبايبك وعمرك كله، حسوا بقي.. حرام

.
سارة: أكرم كتير للمصريين اللي مش لاقيين شغل خالص في مصر، إنهم يسافروا إسرائيل ويشتغلوا مهن درجة ثالثة، واللي يخليهم ما يمسحوش بلاط في بلدهم ويروحوا يمسحوه لليهود، هو سبب بسيط، إنهم بيخدموا أغراب، بعدما أصبحنا كمصريين منبوذين.
ريكو: اللي خدته القرعة تاخده أم الشعور.
محمود فتحي: اعذروني أنا والشباب، هنعمل إيه؟ مش لاقيين حد يكلمنا ولا يسمعنا ولا شغل، والدولة إيدك منها والقبر.
أزموس: أنا يا جماعة بصراحة مسافر إسرائيل، وظروفي إني رايح إسرائيل زيارة لخطيبتي الفلسطينية اللي عايشة في القدس، وعفواً هناك في إسرائيل رقم رسمي يشير إلي أن هناك ٣٠ ألف شاب مصري يعملون في إسرائيل، وأنا لما أخلص دراستي نفسي أسافر هناك، خصوصاً إني أسمع أنهم بيحبوا المصريين، وبصراحة كده بيكرهوا العرب والفلسطينيين.
عماد عثمان: إسرائيل ليست جنة ولا حاجة، والبطالة فيها أصبحت بنسبة مرتفعة، والدولة بتقول محدش يسافر، والناس برضه تسافر غصب عن الدولة.
.. غداً نطرح سؤالا آخر وتعليقات الشباب علي قضية الجاسوس محمد سيد صابر، الموظف بهيئة الطاقة الذرية.



بالامانة انا كنت بقرأ المقالة وانا بضحك بس بعد كده قعدت مذهولة شوية كده ومندهشة من الردود حسيت ان مصر كلها مسافرة اسرائيل ومش هيبقى فى زحمة تانى فى البلد والدنيا هتزهزة وان اسرائيل كده بقيت بالنسبالنا زى ليبيا كده نروح نشتغل شهرين ونعمل قرشين ونرجع واننا بقينا زى السمن على العسل وانى ممكن اصاحب ناس اسرائيلين واعزمهم على العشا فى بحرى خلاص بقى مهى زاطط


لا وايه مش بس كده بما اننا هنروح هناك بقى اسرائيل ونشتغل عندهم نعملنا جالية هناك او نعمل لوبى مصرى ونكتر كده ونبقى اغلبية ونسيطر على اقتصادهم ومش بعيد تحصل معجزة واحنا اللى نحتلهم وناخد اللى بيقولوا عليها اسرائيل منهم ونبقى احنا الاحتلال

هههههههه ساعتها هيطفشوا ويسبوها ومش بعيد هما اللى يجوا مصر

انا بجد حزينة لحالة اللامبالاة اللى بقيت عند مش هاقول معظم انما بعض الشباب اللى بس مش هيعمل كده لا حتى اللى خانة تفكيرة وبيفكر يعمل كده لا دا المصيبة ان فى ناس متفشخرة اوى انها مقيمة فى تل ابيب تقولش قاعدين فى جنة الخلد(اللهم لا اعتراض)

مفيش حد مثالى وانا مش مثالية ولا بقول نبقى مثاليين احنا بشر والانسان نصين ملاك وشيطان بس واجبنا اننا نقف جمب البلد دى مش نروح نشتغل عندألد اعدائنا هوا اه مخدناش حاجة مفيدة اوى تعليم واكل وشرب بايظ وشغل مفيش بس نعمل بشوية الحاجات دى شوية انتماء

دا لو واحد اسرائيلى هوا اللى بيتسأل مش هيعلق التعليقات المخجلة دى

ليست هناك تعليقات: